dissabte, 8 de maig del 2010

Educació emocional III

Continuem amb el llibre Educación emocional. Programa para 3-6 años (coor. Èlia López Cassà). Resum del segon capítol.

II. La regulació emocional.
En el primer capítol es va tractar la consciència emocional: saber reconèixer els nostres sentiments i els dels demés.
El segon capítol gira al voltant d'aprendre a regular les nostres emocions.
El primer pas és expressar com ens sentim als altres i trobar maneres que ens ajudin a sentir-nos millor (riure, passejar...).
1. Quina tranquil·litat!: l'objectiu és relaxar el nostre cos i la ment i expressar emocions viscudes.
Es proposa que els nens s'estirin a terra, agafin aire, que es concentrin poc a poc en diferents parts del cos. Ens farem un massatge a la cara. Per acabar podem comentar què hem sentit (com t'has sentit, t'ha agradat...)
2. Després de la relaxació, posarem una música alegre i ens farem pessigolles entre nosaltres. Podem acabar ballant, movent-nos al ritme de la música.
3. Com a tercera activitat ens proposa cantar una cançó que apareix en el llibre i que recull tres emocions: alegria, tristesa i enuig (ira).
4. Què puc fer quan estic trist? Ens proposen explicar la història d'en Pau (Pablo), que ens ve a mostrar quines estratègies fa servir aquest personatge quan està trist i que ens vol mostrar que és molt important dir als que ens envolten com ens sentim. Ens recomanen que recollim en un paper blanc algunes de les coses que ens entristeixen i penjar-ho amb una cara trista en algun lloc visible.
5. Què puc fer quan estic enfadat? Ens proposen explicar la història de Clara. Ens presenten situacions en què ella s'enfada: quan no és la primera, quan li trenquen un dibuix, quan la peguen...
I expliquen com ho "soluciona". Per ex. quan algú li trenca un dibuix, ella explica a qui li ha fet que està enfadada i que no li agrada que li facin. Li demanen disculpes i tornen a ser amics. Ens mostra que és molt important dir als que ens envolten com ens sentim. Podem preguntar als nens com se senten quan algú els fa mal. Tornen a proposar que ho recollim en un full en blanc i ho pengem.
6. Què puc fer quan tinc por? No sempre conèixer què ens fa por fa desaparèixer el problema però pot ajudar a trobar solucions que ens ajudin a portar-ho millor. Els personatges de la Clara i en Pau (Pablo) expliquen coses que els fan por: els trons, les aranyes... i quines solucions troben per a superar-ho. Per ex. ser conscients que les aranyes són animals molt més petits que nosaltres i que no ens fan mal... Els autors remarquen que no cal emfatitzar massa les pors, però sí que és important saber què les provoquen per a poder trobar solucions.

D'aquest segon capítol em quedo amb aquestes idees:
-és molt important verbalitzar què ens està passant
-cal trobar estratègies per a superar situacions "desagradables"
-cal mirar de treballar amb als nostres infants [i amb nosaltres també, vaja!] situacions molt properes.
El material que fan servir són les cares d'aquests personatges (contents, tristos, enfadats, emporuguits). Us deixo la cançó per si a algú li fa servei.
cançó
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...