Des del blog Orca, la Marvan ens proposa un nou tema per la XV edició del Carnaval de blogs: les llengües. Personalment, m'agraden molt les llengües, crec que, en general, t'ajuden a ser més obert i repectuós "culturalment" parlant (o això espero!). També haig de reconèixer que sóc molt autodidacta i que en moments concrets de la meva vida he començat a estudiar algunes llengües, el basc, el polonès... que després he abandonat. I en canvi, altres que no he estudiat "formalment" les he mig après per necessitat (l'italià).
Pel que fa a la nostra família. Nosaltres som catalanoparlants, el català és l'única llengua que fem servir a casa, entre nosaltres. Com a segona llengua tenim el castellà. Estic molt contenta de conèixer-lo tan bé, de poder-me comunicar amb gent d'arreu, llegir i escoltar música, però, com que no és la meva llengua se'm faria molt estrany dirigir-me amb ella als meus fills. Veig que ells l'entenen força i els fa molta gràcia parlar-lo i no dubto que en poc temps l'entendran i el parlaran perfectament (com la gran majoria de nens i nenes d'aquí, encara que alguns s'entossudeixin a dir el contrari). És una llengua molt present a casa en documentals (per no parlar de les transmissions de Moto Gp!) i procuro agafar alguna revista infantil o llibre a la biblioteca per llegir plegats. També en els poemes que llegim, sempre n'hi ha algun en castellà. Al marge d'aquestes dues llengües que aprenen sense problemes, també m'agradaria que aprenguessin anglès. Ara per ara, ens hem centrat en el material d'en Ben and Bella (que ja n'he parlat alguna vegada), i alguns llibrets que ens imprès de la xarxa (tipus Learning a-z). També escoltem cançons infantils en anglès (i en castellà) i anem aprenent vocabulari en el nostre dia a dia. Tinc un munt d'enllaços que haig de mirar. De moment hem fet servir aquests:
-http://www.starfall.com
-http://learnenglishkids.britishcouncil.org/ (hi ha una secció pels infants, una pels pares i una pels educadors)
-http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/cbeebies#playepisode1 (de la BBC no es podem visualitzar els vídeos, però es poden escoltar els àudios de ràdio)
En un futur, m'agradaria que poguessin compartir algunes hores amb algun/a mestre angloparlant, però més que rebre classes en un lloc tancat, m'agradaria que fessin activitats plegats (un dia anar a comprar, un altre al parc, o una estona a la biblioteca...). Això si algun dia ens arriba el pressupost!
Des de fa un temps ençà (sobretot arran de les lectures que faig del bloc de la Paloma), que m'he plantejat aprendre tots plegats llatí. Jo fa anys el vaig estudiar a l'institut i un parell d'assignatures a la Universitat. M'agrada i crec que pot ser interessant i útil conèixer la llengua (i la cultura) origen de la nostra. De moment, ens hem limitat a introduir vocabulari i els agrada molt (sobretot en Jan). M'he estat mirant el mètode Lingvua latina per se illvstrata i el trobo molt interessant: una manera molt amena d'aprendre una llengua!
La Marvan ens preguntava si creiem que quan abans millor. Per experiència pròpia, veig que quan t'és necessari (si en tens ganes) aprens depressa. Però també veig, que els infants tenen molta capacitat i molta curiositat, per tant, si tenen interès en un tema crec que és bo oferir-los tot el que puguis.
Uf, m'estic allargant moltíssim! Conclusió, m'agraden les llengües, ara per ara, en Jan i en Neó els interessen molt i tot i que anem bastant perduts pel que fa a la metodologia, anem fent cosetes, mai totes les que voldríem, però anem fent! Evidentment, al marge del català i el castellà, l'ensenyament que podem oferir a casa d'altres llengües és limitat i ens caldrà anar aprenent amb ells o buscar suport a fora.
Afegir també que em molesta molt l'ús polític que se'n fa de la llengua. És un tema que em crispa, perquè no entenc aquestes posicions tan tancades, que sembla que només busquin la confrontació. Les llengües són riquesa cultural i n'hauríem d'estar molt orgullosos i ser sensibles i fer tot el possible perquè no se'n perdin.
Us deixo el video d'una cançó polonesa que m'agrada molt, Przeżyj to sam de Lombard, (aprendre polonès és una il·lusió que algun dia, espero, poder complir!). La vaig aprendre en els meus anys de viatges a Taizé, d'on també em va entrar la curiositat per aquesta llengua tan maca i dolça.
7 comentaris:
Hola!! al meu blog us espera una participació en un dècim de Nadal.http://eltrencaclosques.blogspot.com/2009/12/una-participacio-de-nadal-pel-blog.html
Gracies per participar! Crec que coincidim molt en la visió sobre l'aprenentatge dels idiomes.
La meva il.lusió és aprendre Arab o Japonés algún dia jejeje.
Per cert a nosaltres també ens va encantar el Starfall, la vam fer sencera!
Gràcies Ester per pensar en nosaltres! És una iniciativa molt maca (tant si toca com si no!).
Marvan, ànims amb l'àrab i/o el japonès, és trobar el moment! Jo sempre penso "quan em jubili" (no sé de què, però bé...)I gràcies per organitzar el Carnaval!
Me encanta tu entrada África!! :) y opino exactamente lo mismo con lo de la utilización política de las lenguas pero es lo que hemos "hablado" otras veces, que los que más se quejan suelen ser los monolingues.
Veo que todas estais hablando de las lenguas que hablais u os gustaría hablar :) eso me da más ideas hahahaha. Miraré los enlaces que pusiste, gracias, ya tengo 2 posts tuyos en favorits hahaha
Moltes petós! :*
que buenos lo enlaces que pusiste . Me encanto la melodia del polaco, nunca lo habia escuchado . Me encantaria que hablras más de musica , sobre toda las que escuchas con tus niños , de italia solo ubico a jiovanotti , que aqui en Chile iso furor. Abrazos
Greisi
Ai, Meni! Creo que ahora podemos proponer, trabajar de forma divertida con ellos, pero está claro que dentro de poco serán ellos los que escogerán qué lengua aprender y cómo (y qué suerte si pueden hacerlo, no?). Muchas gracias, Greisi, de música italiana no puedo aconsejarte mucho... Escuchamos a Lucio Battisti, Zucchero... pero no estoy muy al día, la verdad! (ya me gustaría...).
Una abraçada a totes dues!
Uy los míos ya han escogido :(
Un petó Àfrica :*
Publica un comentari a l'entrada